Uni Herba

Sunday 5 April 2015

Cara Sederhana untuk Sehat



Di zaman sekrang ni kita di hadapkan dengan perbagai permasalahan hidup dan kehidupan.Salah satu perkara yang tidak kalah penting adalah masalah kesihatan.baik kesihatan diri sendiri maupun kesihatan keluarga yang kita sayangi. Bila kita melihat di sekeliling kita berbagai bagai masalah kesihatan muncul,dari sekadar deman sampai penykit2 yang di luar jangkauan pemikiran kita. Lantas kita tertanya2 apakah punca penyebab pelbgi penyakit tersebut?? Sebagai orang awam kita sukar untuk mencari jawaban atas persoalan tersebut,kerana apabila kita membuat pemerhatian ke atas sebab musabab penyakit tersebut ia amat merumitkan. Kadang kit berfikir mungkin kurangnya menjaga kebersihan,tapi bila kita amati seseorang yang sakit cukup mengambil berat masalah kebersihan diri dan lingkungannya. Mungkin kerana pemakanan yang di konsumsi?? Coba perhatikan,mereka cukup engan makanan yang berkhasiat untuk tubuh badan.

Lantas???

Sebagai manusia yang berpegang pada ugama,apabila kita buntu dalam mencari jawaban ke atas sesuatu perkara, hendaklah kit kembali kepada dasar asas ugama kita.yaitu Al Qur'an dan sunah Nabi. Dalam Al Qur'an di sebutkan"....,makan dan minumlah,dan janganlah berlebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan"
Memperhatikan ayat tersebut, jelas bahwa Allah menyuruh kita bersikap sederhana, hata dalam kita makan dan minum.
Selain itu, nabi juga perpesan agar kita makan apabila lapar dan berhenti makan sebelum kenyang. Itu boleh kita fikirkan sebagai "sederhana" dalam jumlah makanan yang kita ambil.

Mengambil kesimpulan dari kedua panduan di atas, jelas bahwa untuk menjaga kesihatan, kita hendaklah menerapakan sikap sederhana dalam hal makanan.


Setuju???

No comments:

Post a Comment